כללי
בית הספר של החופש הגדול הוא פעילות חינוכית מקיפה המיועדת לתלמידי גני הילדים והשכבות הנמוכות בבית הספר היסודי, באחריות בתי הספר והרשויות המקומיות. עד כה, מרחב חינוכי זה מופעל בעיקר באוריינטציה הפגתית. אולם ניתן לדמיין הפעלה אחרת שלו, המשלבת גם עיסוק בתכנים ערכיים וזהותיים.
הצעה למודל מעודכן לבית הספר של החופש הגדול
צוות המחנכים
צוות המחנכים המתכנן והמפעיל את בית הספר של החופש הגדול יורכב מצוות ליבתי של מורות בית הספר, בצירוף אנשי חינוך מהמרחב הבלתי פורמלי ביישוב (מתנדבי שנת שירות, מדריכי תנועות נוער וארגוני נוער, מדריכי החברה למתנ"סים, מש"צים וכדומה).
תוכנית חינוכית
צוות המחנכים יבנה תוכנית חינוכית הנוגעת בארבעת ערכי הליבה וכוללת שלושה מרכיבים:
- מרכיב ערכי וזהותי – יציאה למוזיאונים, לאירועי תרבות ולאתרים בעלי משמעות; סדנאות העוסקות בסוגיות זהותיות (משפחה, קהילה, מורשת). ניתן לבחור תמה מרכזית לסדנאות.
- מרכיב מעשי – פעילות תרומה קהילתית.
- מרכיב הפגתי-הנאתי – סדנאות יצירה, משחק חופשי ומאורגן וכדומה.
בבניית התוכנית נכון לערוך מיפוי – הן של מוסדות ואתרי התרבות, האומנות וההיסטוריה המצויים במרחב הקרוב, והן של הארגונים החינוכיים הבלתי פורמליים הפועלים בסביבה. יש להשקיע מאמץ ליצור כמה שיותר חיבורים ושיתופי פעולה עם מוסדות וארגונים אלה בבניית כל אחד משלושת מרכיבי התוכנית.
עיצוב המרחב
חשוב שבמרחב שבו פועל בית הספר של החופש הגדול יינתן ביטוי פיזי לארבעת ערכי הליבה. ביטוי זה יתממש באמצעות כרזות ושלטים או מרחבי פעילות ייעודיים (מרחבים לפעילות בחירה או לפעילות המהווה חלק מהתוכנית). לחלופין, ניתן לציין ערך ליבה אחר מדי שבוע ולתת לו ביטוי תכני ועיצובי.
אירוע סיום
בית הספר של החופש הגדול ייחתם באירוע סיום קהילתי, שאליו יוזמנו ההורים והמשפחות ושייתן בו ביטוי לתכנים שהועברו במהלך הפעילות. האירוע יתבסס על מעורבות והשתתפות של הילדים ושל האורחים, ובעצמו יהווה הזדמנות לשיח זהותי.