לפניכם סקירה היסטורית על החינוך הממלכתי בישראל ואתגר הזרמים 1948-2023. סקירה זו נכתבה ע"י ד"ר מרים סמט וד"ר עמיר איזנמן, עבור המועצה לחינוך ממלכתי-עברי, כחלק מתהליך הלמידה וההעמקה ההיסטורית שלנו בהתפתחותם של ארבעת זרמי החינוך הקיימים כיום במערכת החינוך בישראל, ובדגש על ההתפתחות הערכית-זהותית של החינוך הממלכתי-עברי.
הסקירה מתמקדת בקורות החינוך הממלכתי בתקופות השונות, מנקודת מבט וניתוח של מדיניות החינוך במוקדי קבלת ההחלטות, במשרד החינוך, בכנסת ובממשלה. היא מציגה צמתים מכריעים בתולדות החינוך הממלכתי-עברי וזרמי החינוך תוך ניתוח השפעתם על מבנה המערכת מראשיתה ועד ימינו. הסקירה מציעה נרטיב חדש של תולדות מערכת החינוך הישראלית, ומבקשת לשמש בסיס לדיון לעיצובו מחדש של החינוך הממלכתי-עברי.